Корупція в Полтавській ОДА: Тимофій Голбан відповів на запитання журналістів

Сьогодні, 1 березня, керівник департаменту ЖКГ Полтавської ОДА Тимофій Голбан відповів на запитання журналістів із приводу корупційного скандалу навколо підрядної організації «Алві Род».
Нагадаємо, 22 лютого, детективи національного антикорупційного бюро провели низку обшуків у керівництва області. За даними слідчих встановлено, що фінансовий директор міжнародного консорціуму «АЛВІ РОД» у 2017 році познайомився з Валерієм Головком та Андрієм Пісоцьким на одному з бізнес-форумів.
Головка, його заступника Андрія Пісоцького та радника останнього Олександра Літвінова підозрюють в систематичному вимаганні хабарів в підприємства «Алві род» на утримання доріг області.
Прес-служба ОДА заявляла, що обшуки – політична провокація.
ЗМІСТ детально розібрав прес-реліз, який надіслала всім ЗМІ прес-служба полтавської ОДА, та вирішив поділитися з читачами думками редакції з цього приводу.
Як познайомились із Альбертом Уваровим
Тимофій Голбан повідомив, що 20 червня 2017 року під час візиту Посла Азербайджану до Полтави керівництву ПОДА презентували бізнесмена, засновника німецьких та азербайджанських компаній, який хоче працювати в Полтаві. Більше він не з’являвся. Мається на увазі Альберт Уваров.
1 січня 2018 дороги передали на баланс ПОДА і департамент ЖКГ оголосив відповідний тендер на їхнє утримання. Це був перший подібний досвід, переконує Голбан.
Вибір без вибору
За словами Тимофія Голбана, контракт на утримання доріг складав 80 млн грн на рік, на 8 тисяч кілометрів доріг, зимове й літнє утримання. Це великий обсяг робіт за такі кошти, тому ніхто не хотів брати участь у конкурсі, впевнений посадовець.
Він зазначив, що пройшло два тендери, які не відбулися, бо ніхто з підрядників не відгукнувся на пропозицію попрацювати. Посадовець додав, що про своє бажання заявив тільки один учасник, який вперто запевняв, що готовий якісно виконати роботи – «Алві Род»:
«Того часу в Полтаві з’явилися 6 автівкок Mercedes-Benz на німецьких номерах, на яких були пісковідкидачі. І тільки одна людина готова була приступати до роботи. А це, нагадаю, вже лютий… Я не виправдовуюсь, просто пояснюю, чому ми з “Алві Род” вирішили співпрацювати».
Із тим же ДП «Полтавським облавтодором» неможливо було заключити контракт, переконує Голбан, оскільки підприємство має 20-мільйонний борг:
«Якби ми не хотіли, але ми не змогли б із ним співпрацювати».
На лютий залишилася тільки одна компанія – «Алві Род». З нею і уклали угоду, резюмує Голбан.
Підозра в «прокладці»
Йшов час, і керівництво ПОДА почало розуміти, що «Алві Род» – компанія-прокладка, яка наймала субпідрядників-фермерів на утримання доріг. Від субпідрядників почали надходити скарги на відсутність оплати, тому чиновники вирішили розірвати угоду з «Алві Род». Подали відповідну заяву до суду, згадує Голбан.
Чому ж тоді «Алві Род» платили аж до червня? Голбан пояснив це так:
«Я зазначав на початку, що у нас у штаті було дві відповідальні особи, які контролювали прибирання доріг в області. Але вони фізично не могли перевірити все.
Вимога до підрядника – повне підтвердження робіт. Ми вимагали у підрядника підтвердження хоча б первинними документами, тобто транспортними листами, журналами чергувань тощо. Ми до травня намагалися зібрати хоч якусь документацію, щоб він закрив хоча б зимове утримання».
Голбан запевнив, що адміністрація не перерахувала «Алві Род» аванс, адже фірма була новою. Голбан згадав досвід із полтавською філармонією, коли через недобросовісних підрядників реставрація будівлі затягнулася, і до вирішення ситуації підключали прокуратуру й суд. Тому «Алві Род» заплатили тільки близько 13 млн грн. (15,7 млн – прим. автора) – лише за виконані роботи, наголошує посадовець. На запитання журналістів, чи можна назвати ситуацію з філармонією та «Алві Род» халатністю з боку чиновників, Голбан відповів, що «не збирається посипати голову попелом» і не виправдовує себе.
На запитання журналістів, чому субпідрядники від «Алві Род» прибирали дороги вже в січні (хоча тендер заключили в лютому), Тимофій Голбан відповів, що частину робіт вони виконували за договорами з районними державними адміністраціями.
А хто прибирає зараз?
Нагадаємо, що наразі за утримання доріг відповідає підрядна організація «Стартінвест» – чимось схожа на «Алві Род», адже «Стартінвест» також не має власної техніки й користується послугами субпідрядників. Ба більше, у «Стартінвесту» немає власного сайту.
На що Тимофій Голбан пояснив, що наявність чи відсутність сайту – не показник для підрядної організації. Посадовець згадує: на минулий тендер по утриманню доріг прийшло 3 учасника: «Стартінвест», полтавський автодор і «ще хтось третій».
«Облавтодор не допустили через борги. “Стартінвест” запропонував ціну на 5 млн менше... і ми вирішили укласти з ними договір. Наша позиція – ми не платимо аванс. Лише за фактично виконані роботи».
Як можна було уникнути такої ситуації?
Наприклад, змінити тендерну документацію й умовно «розбити» область на декілька районів, за які відповідали би підрядні організації з меншою кількістю техніки.
Голбан відповів, що законодавство забороняє проводити тендери на окремі райони. Можна було зробити конкурс на кожну окрему дорогу, але:
«Ми спочатку розбили угоди. Уклали 25 угод по 200 тисяч гривень, але у Держказначействі нам відмовились реєструвати. Тобто, була така умова: або кожна дорога окремо, або вся область разом. А кожна дорога – це 800 тендерів…»
Постає інше питання: як тоді перевіряють учасників конкурсу? Голбан розповів, що чиновники перевіряють підрядників через Opendatabot на предмет заборгованості та судових рішень.
Щодо перевірки фотографій техніки, то посадовці про це не подумали, адже, за словами Голбана, сайт «Алві Род» створили півтора роки тому, а самого Альберта Уварова представляв Надзвичайний і Поважний Посол Азербайджану, що авансом викликало певну довіру.
Які висновки?
Чи можливо перевіряти підрядників краще?
Тимофій Голбан відповів, що закон «Про публічні закупівлі» містить певні вимоги, яких треба дотримуватися. Тобто, є чіткий перелік того, що чиновники мають право вимагати в підрядників, а що – ні. Але, додав Голбан, виходячи з досвіду, департамент самостійно подає запити і перевіряє підрядні організації неофіційно.
Якщо це політична провокація, то від кого?
Голбан не відповів, сказав тільки, що версія провокації – його суб’єктивна точка зору. Коментувати позицію Валерія Головка й Андрія Пісоцького посадовець відмовився.
Кого тоді залучати на прибирання доріг?
Голбан переконує, що в Полтаві не існує компаній «непрокладок». Оскільки підрядники не мають вдосталь техніки на прибирання всієї області, тому «прокладки» – неминучі.
Якщо чиновники раніше знали, що «Алві Род» – фейкова організація, чому не сповістили всіх про це?
Не було потреби, відповів Голбан, оскільки, він думав виключно про виконання своїх службових обов’язків.
Брав Голбан хабарі?
«У мене в кабінеті камери, і я вас запевняю, що нічого не брав».

За Айфони, Мерседеси та відпочинок в Іспанії керівник департаменту ЖКГ Полтавської ОДА Тимофій Голбан не відповів, оскільки, на його переконання, він не має до цього відношення.
Позицію керівника департаменту УЖКГ журналісти почули, але досі незрозуміло, коли очільник ОДА Валерій Головко та його заступник Андрій Пісоцький розкажуть про обшуки НАБУ та звинувачення в корупції. Адже головні фігуранти в цій історії – високопосадовці Полтавської ОДА, а не чиновник Голбан.