Нові ціни на проїзд у транспорті Полтави. Розшифровка головного з громадських слухань

4 червня у приміщенні Полтавського фахового коледжу транспортного будівництва відбулися громадські слухання щодо підвищення тарифів.

На громадському слуханні обговорили питання підвищення проїзду і громадському транспорті – до 6 грн у тролейбусах і 8 грн у маршрутках одразу. Нині ж проїзд коштує 3 грн у тролейбусі і 5 грн у маршрутці.

На обговоренні були присутні перевізники, представники місцевої влади та громадськості.

Заступник міського голови з питань УЖКГ Євген Ричка розповів, що перевізники звернулися до міської влади щодо питання перегляду вартості проїзду у місті. Вони вказали, що існуючий тариф не дає змоги оновити застарілі автобуси та ремонтувати існуючі. Також за словами Рички, перевізники зазначили, що значно зросла вартість палива та запчастини для обслуговування авто, а також вплинув на роботу перевізників карантин. 

Керівник відділу  з питань транспортних перевезень та зв'язку Артем Іванюк розповів, що у місті наразі перевезення здійснюють 10 підприємств та 9 приватних підприємців. На їх балансі знаходиться майже 330 одиниць транспорту. Міська мережа налічує 14 тролейбусних та 66 автобусних маршрутів. Щодня у місті курсує майже 55 тролейбусів та 240 автобусів. 

Основними перевізниками Іванюк назвав:

  • КП «Полтаваелектротранс» – 54 тролейбуса і 16 автобусів;
  • ТОВ «Люкс Полтава 2009» – 61 автобус;
  • ТОВ «Євробус Полтава» – 59 автобусів;
  • ТОВ «ТК Експрес-лайн» – 40 автобусів;
  • ТОВ  «Делко компані» – 20 автобусів та інші перевізники.

«Тариф на проїзд у громадському транспорті має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень, застосування сучасних транспортних засобів, забезпечувати баланс між платоспроможністю та попитом. Виходячи з вищесказаного, відділ з питань транспортних перевезень та зв'язку не заперечує законній вимозі підвищення тарифу на проїзд у громадському транспорті», – сказав Артем Іванюк.

Директор Департаменту економіки та інвестицій Олександр Артеменко розповів, що тариф останній раз змінювали у 2019 році. Він діє і наразі. 

За його словами, основними факторами, що суттєво вплинули на перегляд перевізники тарифів є: запровадження карантинних заходів, зростання розміру мінімальної заробітної плати та середньомісячної заробітної плати, збільшення ціни на електричну енергію, збільшення ціни на паливо-мастильні матеріали, у тому числі на газ, також зростання цін на шини, акумулятори та запасні частини тощо.

Від перевізників виступили: 

  • керівник КП «Полтаваелектроавтотранс» Євгеній Зайцев; 
  • директор ТОВ «Євробус Полтава» Михайло Костов;
  • співвласник фірми «Люкс-Полтава 2009», голова Асоціації перевізників області Юрій Лупаєнко.

Євгеній Зайцев сказав, що їхнє підприємство за рік перевозить понад 30 мільйонів  пасажирів:

«2020 рік мав карантинні обмеження, а прибутки ми рахували фактичні від реклами та інших, що не впливають на тариф. Щоб об’єктивно підійти до розрахунків, ми взяли кількість пасажирів за 2019 рік. Якщо брати собівартість перевезень у 2020 році, то тролейбусом 7 грн 99 коп., а за 1 квартал 2021 року – 9 грн 45 коп. І це якщо не рахувати амортизаційні витрати. Ми об’єктивні у розрахунках, які надали».

За словами Зайцева, нові тарифи дозволять зменшити видатки підприємству з бюджету:

«Якщо піднімаємо на 200%, то отримуємо надходжень на 160% більше. Коли ми перейшли з 2 на 3 грн, наші доходи не суттєво піднялися. Якщо наші розрахунки правильні, то тариф у 6 грн допоможе зменшити навантаження на місцевий бюджет. Ми зможемо додатково отримати 36 млн 800 тис. Якби це було з початку року».

Після виступу Зайцева представники громадськості почали ставити питання. Вони стосувалися уніформи водіїв та кондукторів, що саме отримають пасажири після підвищення вартості, коли буде електронний квиток тощо. Також були питання, які стосувалися тролейбусу на Огнівку та зняття 3 автобусів з маршруту.

Євгеній Зайцев

Один із представників громадськості запропонував припинити слухання і подумати де можна взяти кошти для покращення ситуації, відремонтувати дороги, а потім вже звертатися до громади.  Ще один чоловік сказав, що він не проти підняття вартості проїзду, але він хоче зрозуміти, що він отримає, як споживач. 

Ігор Бугаєвський подякував Євгенію Зайцеву за покращення якості надання послуг у комунальному транспорті. Сказав, що транспорт ходить  по графікам і його можна відслідкувати онлайн. За його словами, проте жодна питома вага тих витрат, які назвав керівник не відповідає підвищенню тарифу у два рази. Тому він поцікавився, яким саме чином пояснять громадянам підвищення вартості проїзду та чи є у керівника стратегічне бачення розвитку транспортної інфраструктури міста. Також Бугаєвський сказав, що після 22:00 важко кудись доїхати.

Євгеній Зайцев відповів, що він за інфраструктуру міста не відповідає. Що стосується підвищення тарифу, то керівник каже, що підняття тарифу останній раз було у 2019 році, але це було повернення вже раніше піднятої ціни. До нього приєднався Михайло Костов, який сказав, що тариф не переглядався з 2014 року. 

Загалом представники громадськості намагалися дізнатися чи покращиться стан маршруток після підвищення вартості проїзду. Зокрема, запитували скільки перевізники планують на цьому заробити, як саме зміниться сервіс, чому не можна залишити тариф на нинішньому рівні.

Керівник ТОВ «Євробус Полтава» Михайло Костов говорив, що його підприємство постраждало через те, що тариф не переглядали з 2014 року:

«Увесь  транспорт і підприємства використали усі свої резерви і запаси. Це призвело до того, що автобусів великих у місті немає. Забудьте, що вони є. Замість гарних автобусі їздять Рути. Транспорт зношується, його треба ремонтувати. Підприємство не може виділяти гроші, якщо їх немає. Нам держава не відшкодує нічого. Тарифи розраховують згідно з методикою. Там вказана кожна витрата. Тариф у 8 грн не дасть можливості покращити автопарк, але дасть змогу вижити».

Співвласник фірми «Люкс-Полтава 2009» Юрій Лупаєнко також говорить про збитковий бізнес. За його словами, тариф потрібно піднімати терміново, щоб у Полтаві взагалі працювала система громадського транспорту:

«Ми плануємо вийти хоча б у нуль, беззбитковий стан. У мене є бізнес, транспорт потребує дотацій. Я та інші перевізники виступаємо благодійниками і вкладаємо в місто. Але я не хочу робити це таким чином»

У кінці слухань Артем Іванюк сказав, що вся почута інформація буде прийнята до уваги. Терміни обговорення вартості проїзду у Полтаві продовжили до 20 червня. Тобто до цього числа можна подавати свої пропозиції щодо даного питання.