Понад 80% пасажирських перевезень здійснює комунальний автопарк, тому колапс неможливий – досвід Вінниці

Автор: Віталій Крицький, 14 травня, 17:24

Фото: Тролейбус, який виготовили у «Вінницькій транспортній компанії» (Джерело - myvin.com.ua)


Поки Полтава стоїть паралізована у результаті страйку приватних перевізників, а тролейбуси виходять із ладу через надмірну кількість пасажирів, в Україні є міста, де подібний сценарій – неможливий. Причина – монополію на перевезення має комунальний автопарк. Один із найкращих прикладів – це Вінниця.

У середині «нульових» Вінниця переживала аналогічні транспортні колапси, тому ситуація в Полтаві не унікальна. Як і у нас, м цьому передувало монопольне становище приватних перевізників.

Вінниця має комунальне підприємство «Вінницька транспортна компанія» (аналог нашого «Полтаваелектроавтотранс»), у розпорядженні якої тролейбуси, трамваї й автобуси. При цьому КП є монополістом у сфері перевезень.

Вінницький тролейбус (Джерело - vmr.gov.ua)

Але цьому передував ряд політичних і господарських рішень. По-перше, місто здійснило аналіз маршрутів, адже більшість із них були розроблені ще за радянських часів, коли основним завданням транспорту було перевезти людину з місця проживання на роботу, і назад. Але час змінився, як і місця проживання й роботи вінничан. Стало очевидним, що загальна транспортна система у Вінниці потребувала змін. Тому міська влада розробила відповідний перспективний план розвитку, який не тільки обговорили, а й виконали.

Перша проблема, яка потребувала нагального вирішення, – зношеність тролейбусів і трамваїв. Автобусів тоді взагалі не було. Тому у Вінниці розпочали капітальний ремонт всього наявного транспорту. І зараз у «Вінницькій транспортній компанії» продовжують це робити. Вінничани зробили це самі – за рахунок міського бюджету.

До речі, тариф у вінницьких тролейбусах і трамваях – 4 гривні. І місто виділяє кошти з бюджету на перевезення пільговиків.

Вінницький трамвай (Джерело - depo.vn.ua)

За словами радника Вінницького міського голови з питань безпеки руху та сталої мобільності Віктора Перлова, місто з 90-х років утримувало комунальний транспорт в належному стані:

«Ми мали потужну ремонтну базу трамвайно-тролейбусного управління. Це нас і відрізняє від інших міст. Ремонтували й докупляли транспорт виключно за кошти міського бюджету. Нас також підсилила велика партія подарованих місту швейцарських трамваїв. Наразі це основа нашої транспортної системи. Крім того, ми одним із перших міст в 2012 році провели транспортну реформу, яка підсилила роль громадського транспорту».

Електронний квиток у Вінниці поки знаходиться на стадії впровадження, продовжив Перлов:

«Встановлюємо його за рахунок коштів ЄБРР. Система запрацює в тестовому режимі вже влітку цього року, а на повну силу – до кінця 2019. Ми вже пройшли всі відповідні процедури, визначили постачальника. Частина обладнання вже у Вінниці».

Віктор Перлов наголосив, що приватні перевізники також планують провадити електронний квиток у своєму транспорті. Він зазначив, що у Вінниці «приватники» поки мають можливості для «нечесної гри»: наприклад, перевізники розраховують вартість тарифу при 80% завантаженості мікроавтобусу, але насправді водії набирають більше стоячих пасажирів, і в результаті цього їхні економічні розрахунки не завжди співпадають із дійсністю.

«Якщо немає чіткої GPS системи, яка контролює пересування маршруток, то перевізник може пропускати невигідні рейси та їздити виключно в годину пік, щоб знімати вершки».

На переконання Віктора Перлова, мета приватних перевізників – заробити якомога більше коштів. Але для міста найважливіше якомога комфортніше перевезти пасажирів. У цьому і є конфлікт інтересів. Місто повинно бути монополістом перевезень, і керувати так, як потрібно містянам, а не на умовах «приватників».

Тариф у 4 гривні в тролейбусах і трамваях – необґрунтований, і має бути близько 5,5 гривень, переконує Перлов, спираючись на економічні розрахунки. Одна із найголовніших (і поки невирішених проблем вінницької транспортної системи) – невизначена кількість пільговиків. Але, впевнений Перлов, електронний квиток вирішить цю проблему.

Наостанок Віктор Перлов зазначив: транспортний колапс через страйки приватних перевізників у його місті неможливий, адже «Вінницька транспортна компанія» перевозить більше 80% пасажирів:

«Звісно, що є райони, по яким курсують маршрутки. Але там як правило є і муніципальні автобуси. У нас “приватники” йдуть як доповнення до транспортної системи, а не є її основою. Приватний перевізник не може ставити місто на коліна, влаштовуючи колапси. Це – неправильно».

Замість висновку

Якщо Полтава використовуватиме досвід Вінниці, то страйки приватних перевізників не паралізують місто, адже воно не залежатиме від окремих підприємців. Полтаві потрібно розширювати комунальний автопарк, але на це потрібен час. Маємо надію, що зміни вже почались.

Опублікована: 14 травня 2019


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація