За останні 10 років пасажиропотік знизився на 60% – директор автостанцій Полтавщини про сферу автомобільних перевезень

ztaeluowiwvemvaj

Зменшення кількості автобусів, «нелегали» та відмови від маршрутів – директор обласного підприємства автобусних станцій ТДВ «Полтаваавтотранс» Сергій Бутко розповів про проблеми сфери автомобільних перевезень, а також про те, як на перевізників вплинув карантин.  На думку редакції, проблеми, показники, озвучені під час спілкування, можуть свідчити про глибші проблеми держави та суспільства загалом: демографічні, економічні та інфраструктурні. […]

Зменшення кількості автобусів, «нелегали» та відмови від маршрутів – директор обласного підприємства автобусних станцій ТДВ «Полтаваавтотранс» Сергій Бутко розповів про проблеми сфери автомобільних перевезень, а також про те, як на перевізників вплинув карантин. 

На думку редакції, проблеми, показники, озвучені під час спілкування, можуть свідчити про глибші проблеми держави та суспільства загалом: демографічні, економічні та інфраструктурні. Тож публікуємо матеріал прямою мовою.

Розкажіть про проблеми сфери автомобільних перевезень 

Нині Міністерству інфраструктури підпорядковується авіація, Укрзалізниця, морські, річні порти. Дохідність цих структур набагато вища, ніж дохідність автоперевезень. Останні також підзвітні Міністерству інфраструктури, але на ринку дуже багато приватників. Лише у Полтавській області – понад 200 перевізників. Проте нині звертають увагу на все, крім автоперевезень. Якби ніхто не бунтував, вони б взагалі не згадали про існування. Адже перевізники – приватні, розклади формуються в кожній області окремо. 

Як вплинули понад два місяці обмежень? 

Одна з основних причин, чому такі перевезення є збитковими, – велика кількість нелегальних перевізників. Адже з 18 березня Кабінет Міністрів постановою заборонив усі регулярні та нерегулярні перевезення, крім тих, що здійснюються 8-місними автобусами. Бо вони вважаються некомерційним транспортом. Наприклад, у сім’ї може бути такий автобус. Але проблема у тому, що всі намагаються скористатися цією ситуацією. Тому ті, хто бодай якось був дотичний до перевезень, скуповують ці 8-місні бусики і продовжують здійснювати перевезення, але під чорним прапором. У нас ринок нелегальних перевізників у кількості заробітку «перебив» ринок легальних перевезень. З кожним роком кількість пасажиропотік зменшується більш ніж на 10%. За останні 10 років пасажиропотік знизився на 60%. Можливо, 10% обрали альтернативний транспорт, тоді як 50% – нелегальних перевізників (цей показник також міг знизитися внаслідок негативної демографії або еміграції - ред.).

Чому легальні працівники не можуть заробляти більше? 

Вони мають щоденно перевіряти стан транспортного засобу, здоров’я водія, забезпечувати правильне зберігання транспорту. Якщо це ФОП, то він сплачує 5% єдиного податку, єдиний соціальний внесок за водія, податок на прибуток. Нелегальний перевізник взагалі нічого не сплачує. 

Наскільки прибутковими є нелегальні перевезення? 

Поки легальні перевізники не працюють і отримують колосальні збитки, адже тримають людей, приміщення, сплачують податки, ми бачимо, що нелегальні перевізники купують черговий автобус. Адже у них – 500% рентабельності. Коли ці нелегальні перевізники сформують базу пасажирів, останні більше не повернуться до легальних перевізників. Адже через те, що там немає сплати податків, коштів вистачає, щоб надати кращий сервіс, зробити автобус більш зручним. Пасажирам це – комфортно. 

Окрім як на легальних перевізників, на що ще впливає збільшення кількості «нелегалів»? 

Держава недоотримує декілька мільярдів гривень, але постійно каже, що потрібні кошти МВФ, потрібні кредити. Якщо навести порядок з регулярними та нерегулярними перевезеннями, ми матимемо ці кошти. Крім того, квиток, куплений на автостанції, є полісом страхування, отримує відшкодування за лікування, компенсацію збитків на лікарні та дні непрацездатності. Але люди це розуміють лише тоді, коли трапилося лихо. 

Ви кажете, що кількість нелегальних перевізників зросла протягом карантину. Але як пасажири знаходили транспорт в умовах дії обмежень? 

За час карантину BlaBlaCar став дуже популярним. Проте компанія зареєстрована не в Україні, отже податки отримуємо не ми. Крім того, ці перевезення законодавчо не регулюються. 90% цих водіїв вказують, що вони їдуть легковим автомобілем. Але, коли телефонуєш до нього, вибачається та каже, що легкового авто немає, зате є, приміром, Mercedes Sprinter. Впевнений, після виходу з карантину транспортна галузь піде на спад. 

Чому легальні перевізники не пропонують більш комфортні умови, щоб збільшити кількість пасажирів? 

Нашому населенню не подобається наш транспорт. Чому автобуси такі старі, поламані? Тому що перевізник не заробляє достатньо для того, щоб придбати новий автобус. Думаєте, водієві комфортно колупатися в старому автобусі, щоб бодай виїхати? Але ж чому він не недоотримує грошей? Перша причина – низький тариф, адже у нас один із найнижчих тарифів у всій Європі. Друга причина – перевізникові не вистачає пасажирів. Якби пасажиропотік був достатнім, йому б вистачило коштів, щоб придбати новий автобус. Тепер виникає питання: чому у нас неповна завантаженість автобусів? Тому що: або люди не користуються взагалі послугами, або віддають перевагу іншим видам перевезень (наприклад, залізничним), або користуються послугами «нелегалів». Виникає наступне запитання: чому люди користуються послугами нелегалів? Тому що є бездіяльність контролюючих органів, влади. Адже закони для легальних перевізників діють, для нелегальних – ні. Наступне запитання: чому у нас бездіяльність? Тому що, ймовірно, є певний у цьому інтерес. От і виходить: автобуси у нас такі, бо хтось десь у цьому зацікавлений. 

Чого чекати після закінчення карантину? 

Кілька місяців піде на «розкачку». Адже буде чимало пасажирів, що залишаться на карантині. Туристична галузь нині також відсутня. Працівники деяких підприємств досі перебувають на карантині, тому відрядження скасують. Крім того, у частини людей грошей на поїздки немає. Тому нині будуть їхати лише ті, кому це вкрай необхідно – залишиться 40% від попередньої кількості. Це також потягне за собою те, що 20 – 30% перевізників відмовляться від маршрутів. Адже деякий час доведеться працювати збитково. Також зміняться і графіки – автівок стане менше, адже пасажирів бракуватиме.

Отже, на думку Сергія Бутка, сфері автомобільних перевезень зашкодила в першу чергу бездіяльність контролюючих органів та відсутність підтримки з боку держави. Карантин став певним каталізатором, який загострив проблеми, що існують, та спровокував виникнення нових. Після скасування карантинних обмежень перевізника доведеться зменшувати кількість автобусів, пасажирам – звикати до нового розкладу. 

Нагадаємо, перевізники не працювали понад два місяці. Адже з 18 березня усі перевезення були під забороною. З 22 травня на Полтавщині відновили міське та внутрішньообласне сполучення. З 1 червня мають запустити й міжобласний транспорт.