Експертиза #28: Транспортний колапс. Хто винен? І що робити?

Автор: Ресурс ЗМІСТ, 14 травня, 13:50

Фото: Транспортний колапс у Полтаві


Замітки-експертизи – рубрика, яка висвітлює думки полтавців щодо актуальних подій у місті. Усі герої рубрики відповідають на одне важливе питання, обране нашою редакцією. Мета експертиз – показати різні точки зору на одну подію, а не зіставляти кількість позитивних чи негативних думок.

У Полтаві ситуація з автотранспортом залишається незмінною – вже чотири дні полтавці ходять на роботу пішки, бо не можуть влізти у переповнені тролейбуси. Це єдиний транспорт, який лишився у місті на даний момент. Приватні підприємці розірвали договори з містом та вимагають підвищення тарифів.

Містяни розділилися на два табори: дехто згодний платити більше, а дехто не бачить у цьому необхідності, бо автотранспорт знаходиться у «не найкращому» стані. Існує думка, що якби не було «пропаганди простих рішень», то приватні підприємці й надалі їздили б по місту. Люди, які знаються у цьому питанні, поділилися своїми поглядами на ситуацію.

 

Олексій Чепурко 

«Винен політичний популізм. Що робити? Два варіанти: домовлятися з тими перевізниками, які є (але вони не хочуть їздити по 4 гривні), або знайти інших перевізників, які будуть готові їздити по 4 гривні. Олександр Шамота каже, що в нього такі є. Я тепер чекаю, коли він знайде їх. Ті, що були, стовідсотково написали заяви на відмови від маршрутів. Це 16 приватних перевізників та 1 комунальний підприємець».

 

Михайло Костов 

«Винен Олександр Сергійович, який 8 місяців тягне кота за хвіст і в цьому питанні займається популізмом. Підприємці зробити нічого не можуть. Вони 8 місяців йшли на діалог, 8 місяців слухали: «завтра», «президентські вибори»… Вибачте, але парламентські вибори ніхто не переживе. Усі питання виключно до Шамоти».

 

Юрій Лупаєнко 

«Персонально винен Сергій Каплін та його маріонетка Олександр Шамота. А що робити? Це питання вирішується за 10 хвилин. Збирається засідання міськвиконкому, приймається новий тариф і все. Коли в нашому місті прийняли тариф по 5 гривень, Каплін шляхом маніпуляції з судами, скасував це рішення… Якщо, наприклад, сьогодні ухвалюють нове рішення про підвищення тарифу, то завтра вже всі перевізники вийдуть на маршрути. Шамота сказав у відкриту: «Я розумію, що ви станете, але я нічого не можу зробити. Каплін сказав так і все».

 

Дмитро Безпалов 

«Якщо бізнес не влаштовує тариф на перевезення, який, безумовно, є вкрай політизованим, можна запропонувати місту перехід на купівлю транспортної роботи у приватних і муніципального операторів. Така модель вже частково працює в деяких містах України і розповсюджена у ЄС. Вона полягає в тому, що місто купує у перевізників їх транспортну роботу, тобто кілометри пробігу, наприклад, автобусів за певним маршрутом із визначеною частотою. Саме бізнес може і повинен конкурувати із міським муніципальним оператором (комунальним транспортом – прим.ред.) з надання послуг пасажирських перевезень, демонструючи ефективність і раціональність. Без приватних операторів муніципальному не буде жодного сенсу бути ефективним, адже будь-які видатки будуть компенсовані міським бюджетом. Але все це має відбуватися за прозорих умов. Саме прозорість і буде тим критерієм, що відділить хороших бізнесменів від аферистів серед приватних перевізників. При цьому оператор не збирає гроші - все це робить служба єдиного електронного квитка міста. Нові правила змінили б ситуацію і зрештою виграли б всі. Але, якщо бути реалістами, зараз для міста важливо прийти до консенсусу у трикутнику влада - перевізники - містяни. Важливо за модерованої дискусії почути і прислухатись до аргументів всіх сторін і знайти компроміс, що буде діяти до, сподіваємось, скорого перезавантаження правил гри».

 

 

Вадим Ямщиков 

«Винна в першу чергу міська влада останніх восьми років, яка допустила те, що в місті утворилася монополізація дрібного приватного перевізника, який диктує нам свої умови. Я вважаю, що в місті має бути монополія комунального (міського) транспорту. Десь 70-80%. Він має бути великогабаритний, а не такий маленький. Громадський транспорт – це не бізнес, тому ми ніколи не знайдемо спільну мову з приватними підприємцями. Їх завдання полягає в тому, аби на цьому максимум заробити, а наше – максимально зекономити і перевозити пільгові категорії населення. Зараз, щоб не було у місті колапсу, я та моя фракція ВО «Свобода» виступаємо за те, щоб підвищити вартість проїзду до 5 гривень. У подальшому ми маємо закупляти громадський транспорт і перейти на кілометраж».

 

Юрій Шевчук 

«Винен виконуючий обов’язки міського голови Олександр Сергійович Шамота. Він пообіцяв, що коли пройдуть президентські вибори, він підвищить нам тариф. Але нас обманули. Ми побачили, що цьому не буде кінця й краю. Зараз ми дійсно написали заяви, дійсно звільнилися всі водії. По такому тарифу ми не можемо працювати. Ви бачити чергу перевізників, хто хоче їздити по 4 гривні? Ні, то й ми не будемо. Зараз по місту курсують тільки приміські маршрути, у яких тариф від 6 гривень. Вихід один – нормальний обґрунтований тариф. Мінімальний допустимий тариф для Полтави – це 6 гривень. За 5 буде те саме виживання».

 

Олександр Мамай 

«Треба домовлятися з перевізниками. Нагадаю, що однією з головних підстав, коли мене знімали з поста мера – це те, що автобуси їздили по 5 гривень, а тролейбуси по 3 гривні. У цій ситуації треба брати калькулятор і рахувати. Запасні часини до транспортних засобів коштують в євро, паливно-мастильні матеріали теж прирівнюється до євро. Я розумію перевізників. А сьогодні є коаліція, тимчасова влада, вони й ухвалюють рішення. Прийняли рішення, щоб люди пішки ходили. Я нікого не роблю винним. Винним робитиме вже територіальна громада на виборах».

 

Василь Гошовський 

«Основна причина транспортного колапсу – відсутність довготермінового плану з розвитку громадського транспорту в місті. Головною метою має бути забезпечення найшвидшого та найдешевшого, екологічного та найзручнішого переміщення людей в місті. Неважливо, яким транспортом вони користуються. Що необхідно робити зараз: здійснити роз’яснювальну роботу щодо порядку формування тарифу на міські перевезення, зробити максимально публічними калькуляції перевізників. Тариф потрібно підвищувати. Також необхідно розробити стратегічний документ із розвитку мобільності. Він дозволить запобігти повторенню таких ситуацій в майбутньому».

 

Іван Сватенко 

«Розривати договори і піднімати тариф. Потім оголошувати новий конкурс. Треба об'єднувати невигідні маршрути з кільцевими. Паралельно також продовжувати процедуру закупівлі автобусів та тролейбусів. Це моя особиста думка, а не політичної сили чи міськради. А в колапсі винна виключно міська влада».

 

Олександр Шамота 

«Це вина попереднього мера міста, який за 8 років не закупив техніку, якою ми могли б перекрити приватників. Вихід один – розвивати власне комунальне підприємство і збільшувати рухомий склад. Перші кроки ми почали – кредит ЄБРР та виділення коштів на автобуси. Далі продовжимо це робити! Що конкретно зробити: намагаюся домовитися з іншими містами, аби їх транспорт міг допомогти. Плюс дрібні перевізники готові виїхати, але монополісти погрожують розправами».

 

Автори матеріалу Ксенія Малік, Ярослава Тягнибок

Графіка, обкладинка Марини Зевако

Опублікована: 14 травня 2019


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація