Від миротворчих місій до бойових завдань: історія вертолітників з Полтавщини

Пілоти бригади вертолітників, що базується на Полтавщині, виконують бойові завдання на декількох напрямках. Вони разом з іншими військовослужбовцями боронять країну від окупантів.

Напередодні Дня авіації ЗМІСТ поспілкувався з начальником пресслужби 18-ї окремої бригади армійської авіації імені Ігоря Сікорського, Євгеном Ракітою.

Історія 18-ї ОБрАА

Історія бригади розпочалася у 2015 році. Днем створення військової частини вважають 1 жовтня, коли на території 18-ї ОБрАА приземлився перший гелікоптер Мі-8.

«Від моменту створення бригада почала активно брати участь в АТО. А після повномасштабного вторгнення – у великій війні. Більшість військовослужбовців ще до того, як почали служити в бригаді, постійно були задіяні в міжнародних миротворчих місіях», – каже Євген Ракіта.

Близько 80% особового складу бригади мають досвід участі в міжнародних місіях. Проте завдання, які постали перед вертолітниками в операціях з підтримання миру та безпеки і тепер – під час великої війни в Україні, відрізняються. 

«У нас зараз повноцінна війна, усе по класиці. У попередніх місіях – це також війна, але функція ООН у першу чергу миротворча. Там треба не атакувати противника, як ми це робимо сьогодні, а більше виконувати гуманітарні завдання. У кожній місії, в якій брала участь Україна, були задіяні вертолітники. У кожного свій шлях, у когось – по декілька місій, у когось – по одній».

В Антитерористичній операції на сході полтавські вертолітники були задіяні з перших днів. Тоді бійці також виконували здебільшого гуманітарні завдання.

«Ми транспортували поранених або доставляли боєприпаси. Використовувати вертольоти так, як зараз, не можна було, щоб залітати на мінус і там атакувати. Тоді такого не робили через “режим тиші”».

Бійці 18-ої окремої бригади армійської авіації мають безліч заслуг і нагород. Нині 53 офіцери нагороджені орденом Богдана Хмельницького ІІ та ІІІ ступенів. 11 військовослужбовців – орденом «За мужність» ІІІ ступеня. Також 9 офіцерів мають ордени Данила Галицького. Окрім цього, 290 офіцерів мають відзнаку Президента «За участь в АТО». Троє офіцерів удостоєні найвищого звання – Герой України із врученням ордена «Золота зірка», а також іще один – посмертно.

«Я думаю, коли офіційно дозволять розповісти про інші операції, то в нас буде більше Героїв. Вони вже заслужили ці нагороди. Наша бригада зараз активно задіяна на передовій. Ми найсхідніше до ворога з бригад армійської авіації, і вже в перші години 24 лютого 2022 року наші пілоти були залучені до операції по відбиттю нападу на Київ та на Миколаївському напрямку. Зараз найсерйозніша лінія фронту закріплена за нами. Тому буде ще багато достойних людей, які можуть і отримають Героїв України».

Завдання, які виконує бригада

Євген Ракіта каже, що 18-а окрема бригада армійської авіації імені Ігоря Сікорського знаходиться у складі Сухопутних військ України. Завдання, які виконують вертолітники, відрізняються від завдань, які стоять перед формуваннями Повітряних сил ЗСУ.

Повітряні Сили – окремий рід військ, які виконують завдання більш стратегічного і оперативного рівня,  а 18-а ОБрАА – більш тактичного спрямування:

«Тобто, армійська авіація – це підтримка взводу, батальйону. Наші цілі менші, але їх багато. Тому ми постійно літаємо, і по декілька вильотів на день робить кожен вертоліт. Повітряні Сили – це в першу чергу літаки, які використовуються на велику відстань, і цілі їхні – штаби, штаби корпусів, штаби армій, якісь склади».

Забезпечення технікою

Основою вертолітного парку бригади стали гелікоптери Мі-8 та Мі-24. Оскільки їх найбільше за кількістю, то в боях використовуються переважно вони.


«Це спадщина радянського союзу. У нас, на жаль, в Україні взагалі немає виробництва вертольотів. Є “Мотор Січ”, яка робить вертолітні двигуни, але самих вертольотів тут ніколи не виробляли. Тому, що в нас залишилось після радянської армії, те використовується і донині. З тих, що нам передають, наприклад, Мі-17 – найновіший вертоліт, але він також вважається просто модернізованим Мі-8».

Євген Ракіта говорить, що на його думку, вертольоти нам буде раціональніше купувати, ніж виробляти самим. Наприклад, Black Hawk – хороші вертольоти, які могли б замінити Мі-8, які має Україна. Такі моделі будуть потрібні нам і в мирний час, щоб виконувати гуманітарні місії. 

«Питання літаків гостро постає, і ніби розв’язується, а щодо вертольотів я нічого поки не чув. Єдине, американці передавали нам вертольоти російського виробництва Мі-17, які вони використовували в Афганістані. І наша бригада отримала кілька одиниць. Але немає сенсу ставити на них далекоглядні плани. На вертольоти класу Мі краще не розраховувати, бо вони російські».

Численні втрати ворога на фронті постійно підтверджують високий професіоналізм льотчиків. Вони знають свою справу і вміють отримати максимальну перевагу у будь-який доступний спосіб. Наші захисники не тільки мають безцінний досвід, а й непоборне бажання перемоги.

Цей матеріал підготовлено за підтримки Prague Civil Society Centre