121 мільйон гривень – потреба у модернізації та покращенні Макухівського сміттєзвалища

Макухівське сміттєзвалище
Щороку на Макухівське сміттєзвалище вивозять близько 150 тис. тонн твердих побутових відходів. Що потрібно аби громада не опинилася перед екологічною катастрофою?
Використання Макухівського полігону триває безперервно з 1953 року і нині ситуація близька до «точки неповернення». Без негайного втручання вже у 2028 році місто ризикує залишитися без місця для захоронення сміття. Про це 6 серпня під час засідання з питань містобудування розповів очільник КАТП-1628 Олександр Овчаренко.
КАТП-1628 на засіданні показали детальний звіт про поточну ситуацію та план дій. Щоб уникнути колапсу, підприємство просить передбачити понад 120 млн грн на модернізацію та покращення умов роботи звалища.
«Якщо не почати діяти вже зараз, навіть за наявного дозволу до 2030 року, звалище фізично не витримає навантаження. Орієнтовно вже у 2028 році ми не зможемо приймати нові відходи», – говорить Олександр Овчаренко.

Через десятиліття роботи без проєктного регламенту на полігоні сформувалися майже вертикальні схили заввишки 30 м. Через них виникає загроза зсувів, тління й пожеж. За останні роки кількість таких загорянь лише зростає. Пожежі тривають навіть під час морозів, а спеціальна техніка взимку просто замерзає.
Запит КАТП-1628 до полтавської влади
Один із головних кроків, який може продовжити життя звалища – закупівля компактора вартістю близько 14 млн грн. Машина ущільнює відходи, зменшуючи об’єм і знижуючи ризик загорянь. Очікується, що її використання дозволить продовжити експлуатацію полігону щонайменше до 2035 року.

Ще одним критичним елементом є встановлення сортувальної лінії. Вона дозволить вилучати з побутових відходів папір, пластик, органіку та гілки, тим самим зменшуючи обсяг захоронення. За підрахунками, вартість сортувального комплексу становить близько 31 млн грн.
Також КАТП-1628 просили спеціальну дробарку для будівельного сміття. Олександр Овчаренко каже, що цегла, бетон, асфальт, які сьогодні просто вивозять на звалище, могли б подрібнюватися на щебінь і повторно використовуватися. Вартість такої дробарки понад 11 млн грн.
Окрім цього, у КАТП-1628 є два бульдозери й один навантажувач, гусениці яких вийшли з ладу. Відсутність нових деталей блокує роботу техніки. Потрібні щонайменше два комплекти які становлять 1,7 млн грн. Тобто один такий коштує 870 тис. грн.
Полтавське міське звалище потребує оновлення інфраструктури та впровадження заходів протипожежної безпеки. Зокрема, на протипожежні заходи підприємство просить 6,5 млн грн. За ці кошти вони хочуть облаштувати штучну водойму зі стабільним джерелом води, яка не замерзає взимку, щоб мати можливість гасити пожежі незалежно від сезону.
Також придбати спеціалізовану пожежну машину, яка працює за низьких температур, та профінансувати навчання, страхування й оснащення пожежної дружини. Наразі на звалищі працюють вогнеборці без належного обладнання та форми.
Окрім цього, КАТП-1628 хоче встановити стаціонарний дезбар’єр вартістю 3,5 млн грн – він потрібен для обробки сміттєвозів, які щодня вивозять відходи з міста. Тимчасовий бар’єр уже не справляється, що за словами Олександра Овчаренка підвищує загрозу поширення інфекцій.
Також серед пріоритетностей – огорожа полігону. На її встановлення потрібно 5 млн грн. Це необхідно, щоб обмежити доступ сторонніх осіб та диких тварин. Такий припис видала екоінспекція.
Окрім цього, Олександр Овчаренко говорить, що потрібен ремонт дороги та облаштування бетонної смуги на в’їзді – на це потрібно 10 млн грн. Ще 5 млн грн КАТП-1628 хоче спрямувати на будівництво під’їзної дороги до сортувального комплексу.
Для зменшення негативного впливу на довкілля передбачили й висадку лісосмуги – понад тисячу тополь на суму 1,5 млн грн. Дерева мають стати бар’єром для сміття, яке розносить вітер, і допоможуть зменшити шум.
А щоб освітлити територію Макухівського сміттєзвалища необхідно 3,5 млн грн. У темну пору доби без освітлення важко охороняти територію звалища та утворюються ризики нещасних випадків.
Підприємство також просить розширити межі звалища шляхом приєднання сусідніх ділянок. Зокрема, йдеться про землю, що належить фаховому коледжу транспортного будівництва. Її можна використати для розміщення сортувальної лінії та допоміжної інфраструктури. Інакше – обладнання просто не буде куди ставити.