Поєднати бізнес, громадську роботу та розкриття схем – місія здійсненна. Інтерв'ю з командою аналітичної системи YouControl

Автор: Анна Єгорова, 15 вересня, 17:56

Фото: Сергій Мільман, директор компанії YouControl


Нещодавно в Полтаву з тренінгом-воркшопом завітали представники компанії YouControl, аби навчити місцевих журналістів і активістів якісно робити розслідування за допомогою їх ресурсу. Як розпочинала свою діяльність найвідоміша аналітична система, яких змін зазнавала і зазнає, а головне – чи відповідає викликам суспільства – розповіли директор компанії Сергій Мільман і PR-менеджерка Антоніна Ряховська.

Цікаво розпочати з основ: як з’явилася ідея YouControl і яким став шлях її втілення?

Сергій: Ідея приходила ще тоді, коли я займався логістичною діяльністю, пов'язаною з харчовими продуктами. Це робота з величезною кількістю контрагентів, і серед них час від часу виявлялися недобропорядні. Мені треба було звітувати перед інвесторами, чому в нас такі втрати, і, відповідно, шукати шляхи вирішення. Вони були різні: ми розробляли внутрішні моделі, намагалися використовувати зовнішні джерела інформації, навіть «дзвінок товаришу, який працює десь в органах».

Через великі ризики ми розглядали різноманітні варіанти, яким чином можна досліджувати контрагента. На той момент наша юридична служба пропонувала відслідковувати в бюлетені державної реєстрації (це друкований засіб) інформацію про зміну стану компанії чи ФОП. Були вже якісь сервіси на той момент, які щось схоже робили. Вони встановили зовсім мінімальну ціну, але їх якість була не найвища і вони зовсім не розвивались.

Потім я пішов з цієї роботи і став думати, чим зайнятися. Розумів, що я все ж таки підприємець – тому це має бути компанія, якою я керуватиму, а не виконуватиму чиїсь задачі. Наступний важливий момент – це мала бути ІТ-сфера, тому що мені це подобалося, подобалися люди, які тут працювали, спілкування з ними. Далі я почав розмірковувати: «А як застосувати знання, отримані на попередньому місці роботи? Як можна вирішити ті проблеми?» Згадалися ситуації, і з цього почалося.

Антоніна та Сергій на прес-конференції в Полтаві

Базова версія, яку ми зробили на основі бюлетеня державної реєстрації, не вирішувала ніяких проблем і не допомагала нікому. Це був старт, так ми зробили першу базу. А вона навела нас на думку, що можна не просто надсилати людям інформацію про зміну юридичного статусу, а консолідувати багато різних даних в одному документі та створити щось на кшталт досьє, де можна не витрачаючи багато часу, зібрати необхідну інформацію з різних джерел.

У другій половині 2014-го року ми вже почали розробляти продукт: додавали різні державні реєстри. Більше того, після публічного запуску здебільшого журналісти та аналітики абсолютно безкоштовно пропонували нам свої бази даних, захоплюючись ідеєю прозорого бізнесу. Після революційних подій я сформував іншу команду, і тоді з'явилося розуміння, що ми маємо не тільки вирішувати бізнес-завдання, а й боротися з корупцією та розкривати схеми. У 2014-му році вже зареєстрували компанію «Ю-контрол».

Тобто від початку ідея була суто бізнесова, а далі додався і громадський напрямок. Спершу вона не викликала в нашої команди особливих почуттів чи відчуття, що це НАШ проект. А коли ми зрозуміли, що завдяки цьому напрямку можемо змінити суспільство, у якому живемо, це вже значно збільшило вагу того, що ми робимо, і змінило ставлення до своєї роботи.

Антоніна: У 2014-му році вийшов перший прототип YouControl з мавпочкою та пістолетом. Цим ми хотіли сказати, що людина за допомогою цього сервісу може зрозуміти, з ким має справу: з нормальним бізнесменом чи з мавпою. Упродовж періоду тестування, коли взагалі ще не було монетизації як такої (картка користувача коштувала одну гривню), було підключено всього десять реєстрів. І журналісти вносили багато своїх правок: вони хотіли побачити ще інші реєстри, додаткові функції.

Пошукова стрічка однієї з перших версій YouControl

С.: Коли ми тільки запустили, продукт виглядав, м’яко кажучи, недовершено, і цікавість викликав більше у журналістів, аніж у бізнесу. Тому що бізнес більш консервативний і не звиклий до ділової розвідки. А журналісти постійно цим займаються. Крім того, вони частіше користуються відкритими даними, ніж СБ-шники компаній (Служба безпеки – прим. авт.), як це не дивно. Так, почалися постійні пропозиції. А я міркував таким чином: насправді журналіст робить таку саму роботу, що й будь-який СБ-шник компанії, який розслідує шахрайські схеми, чи будь-який слідчий правоохоронної структури. Те ж саме. Тільки набагато краще. Адже є бажання. Від того ми отримали просто армію тестувальників, які почали нам писати, що зробити і чого не вистачає.

А.: З 2015-го року ми вже сформували повноцінне досьє і почали перші продажі ліцензій на рік. На початку 2016-го розпочалася офіційна програма співпраці з журналістами на некомерційній основі. А з цього року ми почали співпрацювати з вишами: теж надаємо доступ для наукових та навчальних потреб.

С.: Сьогодні в нас постійно в штаті десь людей 25-35, плюс є наші партнери. Думаю, задіяні близько п'ятдесятьох осіб. Спробували ресурс більше сотні тисяч людей. Кількість преміальних користувачів також вже вимірюється в тисячах. Понад двісті редакцій ЗМІ, ГО та окремих активістів працюють з ресурсом на партнерських засадах. З-під їхнього пера вийшло в світ понад півтори тисячі розслідувань.

Наступний крок. Як плануєте далі покращувати ресурс? Адже після викриття багатьох корупційних складників дехто вже розробляє механізми, щоб зв'язки між контрагентами було неможливо знайти.

С.: Практично ресурс змінюється кожні два тижні. У нас є плани на цей рік: ми вже перейшли від інформування до аналітики. Цей вектор обрали, адже розуміємо, що кількість – це не завжди якість. Спочатку ми бігли за великою кількістю реєстрів і хотіли зробити найбільший агрегатор цих даних. А потім прийшло розуміння того, що отримання великої кількості інформації може бути некорисним, тому що людина витрачає багато часу і не отримує відповідь на своє запитання. Тож, прийшли до висновку, що треба змінювати систему, додавати більше аналітики для того, щоби система замість людини обробляла цю інформацію, аналізувала і надавала можливість за короткий період робити висновки.

Під час воркшопу

Аналіз та опитування користувачів показують, що багато хто не розуміє: а що ця інформація значить узагалі? Наприклад, статутний капітал у сто тисяч – це добре чи погано? Від того виникли ідеї щодо скорингу (від англ. «підрахунок», «оцінювання» – прим. авт.) – комплексної оцінки компаній. Тепер прийшли вже до цілої моделі, яка буде запроваджена до кінця року. Вона необхідна для того, щоб ви не витрачали багато часу, щоб зрозуміти, які проблеми є в компанії і чи можна з нею працювати. Другий момент – з'явиться цілий блок, що даватиме розуміння ризиків співпраці. І наступний крок – десь через місяць ми приступаємо до розробки нової версії зв'язків.

Чи є в YouControl найуспішніший кейс, коли суспільству, як Ви сказали, покращало?

А.: У першу чергу, ми побачили, що ресурс використовують у журналістських розслідуваннях. Тут дуже легко виявити, і це навіть стало предметом жарту, що журналіст може не думати над темою матеріалу, а зайти на YouControl і за дві години знайти інфопривід. Окрема тема – публічні закупівлі. Вони, напевне, стоять на першому місці серед розслідувань з використанням YouControl. Ми бачимо реальні зміни, коли існує публікація про змову на тендері, і його скасовують.

Крім розслідувань, досягнення – це аналіз декларацій: багато звітів громадських організацій зроблені за допомогою YouControl.

Тобто, як говорять громадські активісти, стіну можна розкласти лише по камінчику. За один раз – це неефективно.

С.: Ми не ставимо перед собою мету, щоби завтра когось посадили за ґрати. Це не наша робота зовсім і не наша сфера уваги. Наша увага зосереджена на тому, щоби зробити продукт, який зможе зафіксувати найбільшу кількість системних проблем. Усе. Якщо вони будуть зафіксовані, якщо набудуть резонансу – суспільство почне їх вирішувати. Якщо суспільству не треба їх вирішувати – гаразд. Але воно свідомо прийме рішення. Ми створюємо кращі можливості, щоби розслідування відбувалися, щоби їх було більше, щоби вони були якіснішими.

Сергій Мільман

А.: Так вам треба витратити тижні для збору інформації, потім ще розслідувати, довести, формалізувати. А маючи під рукою цей інструмент, робите це за кілька днів. Таким чином, звільняється час для інших розслідувань, і ви можете охопити більше тем. Також стає більше простору для аналітики, коли не концентруєшся суто на зборі інформації.

С.: Ще один важливий момент – відсутність експертної спільноти. Журналісти й активісти мають бажання, але не мають необхідних знань. Я сам витратив уже на реєстри роки і все одно консультуюся з юристом, що про що свідчить у певній ситуації. Коли ми почали робити вже зрозумілий продукт, то дали можливість журналісту з невеликими юридичними навичками все одно розібратися та зробити висновки.

Можна сказати, що YouControl – це водночас громадський і бізнес-проект?

А.: Наша громадська діяльність нічим не перешкоджає бізнесовій. Ми все одно залишаємо за собою комерційні цілі – наповнення бази клієнтів. Наше найбільше досягнення в цій сфері – на сьогодні ми є лідерами ділової розвідки в банківській сфері.

Антоніна Ряховська

Коли ми починаємо говорити про громадську діяльність, іноді буває зміщення акцентів, що ніби ми починали це для бізнесу, а потім вирішили працювати з громадськими діячами. Насправді ми просто поєднали одне з іншим. Це все спільний напрямок нашого соціального підприємництва. Спробуємо уявити бізнес-середовище як акваріум – у ньому є рибки (представники бізнесу) і простір, в якому вони плавають (медіасередовище). Коли ми робимо прозорим це середовище, тоді й риби бачать одна одну – тобто бізнес може грати за правилами і оточення створює їм умови, у яких їм видно одне одного. Виходить, мета одна, тільки реалізується різними методами.

С.: Крім того, ми ж розуміємо, що не існує корупції без бізнесу, він пов'язаний напряму з цим явищем. Дуже гарною, нам здається, є ідея, коли бізнес купує ліцензії, а журналіст отримує можливість безкоштовно скористатися системою, щоб виявити якусь схему. Кожний окремий бізнес не зацікавлений у корупції в країні.

А чи зацікавлене суспільство в боротьбі з корупцією та її виявленні сьогодні? Адже значна частина людей сьогодні зневірилася в антикорупціонерах. Чи дискредитували себе борці з корупцією, як ви вважаєте?

С.: Антикорупційників дискредитують здебільшого зацікавлені держслужбовці – це зрозуміло. Вони будуть намагатися якомога більше зробити гучних заяв і провокацій, щоби нівелювати той вплив, який на сьогодні має активне суспільство. До нього прислухаються: до громадських організацій більше довіри, ніж до органів влади. Відповідно, вони починають хвилюватися й розробляти свої системи захисту, кроки – у тому числі в медійній сфері, – для того щоб дискредитувати борців із корупцією.

А.: Але все ж таки є в цьому раціональне зерно, що коли чогось стає багато, знижується вартість, сприйняття його ефективності. Насправді це виклик для журналістів і громадських активістів підвищувати якість своїх розслідувань. Вказувати не тільки «є підозра, що компанія шахрайська», а відповідати насправді на три питання – хто вкрав, скільки вкрав і яким чином. Якщо розслідування перестануть тільки вказувати частину інформацію, то до них буде більше довіри.

С.: Ще важливий момент – окрім того, що розслідування має бути зрозумілим, воно не повинно нести багато «зради». Треба казати про успіхи. Людям не подобається, коли їм постійно кажуть про «зраду», від того ти втрачаєш надію. А коли ти кажеш  «є проблема, але ми змогли якось її вирішити», то це вже мотивує. І про це варто казати. Тобто якщо ми описали негативний факт, варто ще й вказати, як це змінити на краще.

Опублікована: 15 вересня 2017


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація