Реконструкція центру, нові забудови та будівництво крематорію: основні зміни в генплані Полтави

Автор: Єгор Рудь, 7 вересня, 12:44

Фото: ЗМІСТ розповідає про деякі зміни у генплані міста


Наразі тривають громадські обговорення змін до генплану Полтави. До документу внесли зміни, щодо нових забудов, розширення вулиць, будівництва розв’язок та закладів освіти. ЗМІСТ розповідає про деякі з них.

 

Генеральний план

Дійсний генеральний план Полтави затвердили у 2012 році. Це основний документ місцевого рівня, що обґрунтовує довгострокову стратегію планування та забудови міста У документі є текстова і графічна частини. Початковим етапом роботи над генпланом збір даних про місто. Аналізують демографічні показники, площу міста, кількість навчальних закладів і чи вистачає їх Полтаві тощо.

Проєкт нового генплану міста розробив Український державний науково-дослідний інститут проєктування міст «Діпромісто». У ньому близько 700 сторінок текстової частини та 17 креслень. Договір на внесення змін до генплану міста місто підписало ще 2 квітня. Попередньо, генплан планують ухвалити восени.

Завантажити його та переглянути зміни можна за посиланням, а поки розповідаємо про основні зміни.

Житлове будівництво

За словами головної архітекторки проєкту генерального плану Полтави Тамари Шидловської, протягом 2005–2019 років було введено в експлуатацію близько 11027 тис. м2 загальної площі житла. У новому генплані міста, під житлову багатоквартирну забудову віддають територію загальною площею приблизно 89,2 га, на якій планують збудувати до кінця розрахункового строку 1560,9 тис. м2 житла.

Перелік площадок під багатоквартирне будівництво:

  • Мікрорайон «Артсклади» – площа під забудову 30,2 га;
  • Мікрорайон № 57 – площа під забудову 21,3 га;
  • Мікрорайон «Левада-2» – площа під забудову 9,7(2) га;
  • Вул Гожулівська – площа під забудову 6,8 га;
  • Вул. Половки – вул. Лазурна – площа під забудову 3,3 га;
  • Вул. Європейська – вул. Сагайдачного – площа під забудову 2,3 га;
  • Вул. Марії Башкірцевої – площа під забудову 2,1 га;
  • Вул. Європейська пров. Керамічний – площа під забудову 1,8 га;
  • Вул. Половки – площа під забудову 1,8 га.
  • Вул. Великотирнівська – площа під забудову 1,6 га;
  • Вул. Великотирнівська – вул. Тимошенка – площа під забудову 1,3 га;
  • Вул. Південна – площа під забудову 1,0 га;
  • Пров. Вузький – площа під забудову 1,1 га;
  • Вул. Європейська – вул. Автобазівська – площа під забудову 0,9 га;
  • Вул. Половки – вул. Яблунева – площа під забудову 0,9 га;
  • Квартал по вул. Вавілова – площа під забудову 0,8 га;
  • Вул. Маяковського – площа під забудову 0,7 га;
  • Вул. Милорадович – площа під забудову 0,5 га;
  • Вул. Боровиковського – площа під забудову 0,5 га;
  • Вул. Великорогізнянська – площа під забудову 0,4 га;
  • Вул. Сапіго – площа під забудову 0,2 га;
  • Разом – 89,2 га.

Під садибне будівництво в Полтаві планують віддати 144,4 га:

  • Вул. Князя Ігоря Святославовича – площа під забудову 10,2 га;
  • Вул. Січових Стрільців (0,1 га) – площа під забудову 4,5 га;
  • 57 мікрорайон (0,1 га) – площа під забудову 3,9 га;
  • вул. Бригадна – площа під забудову 2,1 га;
  • Вул. Стрілочна – площа під забудову 1,5 га;
  • Вул. Київське шосе – площа під забудову 4,2 га;
  • Вул. Красногорівська – площа під забудову 2,1 га;
  • Пров. Цегляний – площа під забудову 1,6 га;
  • Вул. Сільськогосподарська – площа під забудову 1,2 га;
  • Вул. Лисенка – площа під забудову 4,5 га;
  • Вул. Клінкерна – площа під забудову 8,0 га;
  • Вул. Колійна – площа під забудову 10,7 га;
  • Вул. Красна Поляна – площа під забудову 3,7 га;
  • Вул. Гладкого – площа під забудову 4,0 га;
  • Вул. Пирятинська – вул. Жуківська – площа під забудову 42,6 га;
  • Вибірково – 17,2 га;
  • Незавершене будівництво – 22,4 га;
  • Усього – 144,4 га.

У центрі Полтави передбачили близько 15,7 га території, де можуть змінювати цільове призначення. Це ділянки непрацюючих виробничих та комунально-складських підприємств та є потенційним місцем для житлово-громадської забудови.

«Деякі ділянки досить проблематичні для освоєння. Тобто необхідно провести деякі заходи. Ділянки по вул. Січових Стрільців потребують скорочення санітарно-захисних зон від підприємств, які знаходяться в межах залізниці. Ділянки в межах вулиці Січових Стрільців, Стрілочній, Гладкого й Пирятинської потребують скорочення санітарно-захисних зон від кладовищ», – каже Тамара Шидловська.

Для проєктної садибної забудови по вул. Пирятинський та вул. Жуківського потрібно буде розробити проєкт із визначення придатності території до забудови за акустичними умовами польотів літаків. Шидловська розповіла, що коли, у перспективі, територія військового аеродрому буде використовуватися для польотів, то необхідно розібратися чи прийнятними будуть акустичні умови.

У проєкт заклали резервні ділянки площею 62 га на вул. Шведській та пров. Дослідному. Тобто територія сільгосппідприємства Інституту свинарства на перспективу розглядається під розміщення садибної житлової забудови. Тамара Шидловська каже, що спершу цю землю потрібно передати в комунальну власність:

«Інститут свинарства попередньо давав свою згоду. Були направлені листи до Академії Наук України. Ця процедура має бути завершена й тоді ухвалять рішення про передачу цих земель у комунальну власність міста».

Окрім житлового будівництва в проєкті згадано про реконструкцію центру Полтави. Точніше, кварталу Центрального ринку (вул. Шевченка). Під час реконструкції планують розширити територію центру міста в південній частині по вул. Європейській та північній частині по вул. Зіньківській.

Освіта

Під час громадського обговорення Тамара Шидловська розповіла, що Полтаві наразі не вистачає 6 тис. місць у дитячих садочках. Тому ці заклади хочуть розмістити у кварталах проєктної житлової забудови за затвердженими детальними планами територій. Також на перспективу передбачається територія громадської забудови для розміщення дошкільних закладів у кварталах проєктної садибної забудови.

Згідно з детальними планами територій, планують побудувати 2 нових заклади дошкільної освіти на 240 місць у мікрорайоні «Артсклади». Також у мікрорайоні запланований заклад загальної середньої освіти на 1296 місць, спортивно-оздоровчий комплекс, стадіон та школа естетичного виховання.

У 57-мікрорайоні заплановані 2 заклади дошкільної освіти на 240 місць, заклад загальної середньої освіти орієнтовно на 1200 місць та спортивно-оздоровчий центр.

У мікрорайоні «Левада-2» заплановано розмістити заклад дошкільної освіти на 240 місць.

Також резервним для розміщення дошкільних закладів є території перспективної зміни функціонального призначення. Тамара Шидловська закцентувала увагу на центральній частині міста, де є дефіцит закладів дошкільної освіти.

Зелені насадження

Нині в місті зарезервовані ділянки з уже існуючими зеленими насадженнями та ділянками перспективного зеленого будівництва і благоустрою. Площа зарезервованих територій складає 630 га. Для 32 га території готуються документи для затвердження площі для зелених насаджень загального користування.

Площа зарезервованих територій складає 630 га

На території лісів «Держлісфонду» планують створити лісопарк та з’єднати його з лісовими масивами від Харківського шосе до вул. Небесної Сотні. Також заплановане створення рекреаційної зони між вулицями Колійною та Лисенка й Нагірною з виділенням лісопаркової зони та зони природних ландшафтів.

Кладовища

Оскільки існуючого резерву недостатньо, розробники проєкту пропонують збудувати крематорій на новій ділянці кладовища «Затуринське». Треба сказати, що будівництво крематорію – гарна ідея, бо місць для поховань у Полтаві критично не вистачає.

Крематорії мають обов’язково бути у всіх містах, де живе понад 1 мільйон людей. Та коли мова йде про нестачу місць для традиційного поховання, немає сенсу рахувати скільки людей живе в Полтаві, чи Кременчуці. Наразі ж Полтавщині немає жодного крематорію. Детально про проблеми, які вирішує крематорій і чому його досі не будують ми писали тут.

У новому генплані пропонують розширювати кладовища. Затуринське кладовище хочуть розширити до 40,5 га, але тільки в межах міста. Думають і над тим як бути з Розсошенським:

«Спецкомбінат» подавав пропозицію по розширенню Розсошенського кладовища. Районною радою був затверджений детальний план розширення території кладовища на 12 га, але він не враховував інтереси міста й був розрахований лише на території Мачухівської сільської ради», – каже головна архітекторка проєкту Тамара Шидловська.

атуринське кладовище хочуть розширити до 40,5 га

Розширення кладовищ дозволить відтермінувати проблему нестачі місць для поховань, але не в довгостроковій перспективі. На те, що проблема існує вказує те, що на закритих цвинтарях з’являються нові могили, а самі межі кладовищ адміністрація розширює незаконно. Ось як на Новоміському цвинтарі. Тут є не тільки хащі і згарища на могилах, а й нові поховання. І це попри те, що Єврейське кладовище закрили в 1999 році. Звісно, нові поховання можуть бути підпохованнями на завчасно придбаних місцях, але на Новоміському цвинтарі могили з’являються все ближче до житлових будинків. Тобто там, де їх не має бути. Отож розширення кладовищ у генплані лише відтерміновують проблему.

Транспорт

По території міста проходять 2 основні дороги, а саме М-03 Київ-Харків-Довжанський та М12 зі сполученням Суми-Полтава. Інженер розвитку транспортної інфраструктури Олексій Шаповалом розповів, що обидві дороги перетинаються в межах міста, через що створюють додаткове навантаження на вул. Європейську, вул. Соборності та вул. Зіньківську. Тому в годину пік ці вулиці працюють на межі своєї спроможності.

У генеральному план передбачено будівництво південного, північно-східного та північно-західного обходу міста. Таким чином буде зупиниться транзитний рух вуличною мережею:

«Рух транзитного транспорту негативно впливає на організацію дорожнього руху в Полтаві та характером потоку. Адже майже весь транзитний транспорт – це вантажні автомобілі», – каже Олексій Шаповалов.

Також у генплані запланували будівництво магістральної вулиці, яка пролягатиме від вул. Половки до вул. Патріарха Мстислава, із шириною проїзної частини 15 метрів. За словами інженера розвитку транспортної інфраструктури, ця магістральна вулиця розвантажить центральну частину міста, зокрема вул. Європейську та вул. Соборності.

«Центр міста на сьогодні є перевантажений. Більшість магістральних вулиць мають ширину проїздної частини нижчу за нормативну. Ми передбачили реконструювати деякі магістральні вулиці зі збільшенням проїзної частини до мінімально-нормативної та із можливістю облаштування велоінфраструктури», – сказав Шаповалов.

Тож планується реконструювати дороги із розширенням проїзних частин таких магістральних вулиць із 2 до 4 смуг руху:

  • вул. Сковороди -1,5 км;
  • вул. Кагамлика -3,3 км;
  • вул. Балакіна -1,5 км;
  • вул. Козака -0,7 км;
  • вул. Панянка -1,0 км;
  • вул. Петра Дорошенко -1,8 км;
  • вул. Героїв АТО (уся), організація двостороннього руху на ділянці від вул. Грушевського до вул.Європейської – 2,2 км;
  • вул. С. Ковалевської – 1,0 км.

Реконструкція із розширенням проїзних частин (з 3 до 4 смуг):

  • вул. Патріарха Мстислава– південна – 3,0 км;
  • вул. Сакко з 3-х до 4-х смуг – 4,4 км.

Реконструкція із розширенням проїзних частин (з 3 до 6 смуг):

  • вул. Симона Петлюри- 1,3 км;
  • вул. Халтуріна (від Соборності до вул. Половки) – 1,2 км;
  • вул. Половки (від вул. Великотирнівська до вул. Олеся Гончара) – 2,1 км.

Реконструкція із розширенням проїзних частин (з 4 до 6 смуг):

  • вул. Соборності (на ділянці від кільця до вул.Симона Петлюри) -1,1 км;
  • вул. Сінна -1,6 км;
  • вул. Великотирнівська (від вул. Маршала Бірюзова до вул. Київського шосе) – 4,4 км.

Усього ж хочуть провести реконструкцію на 60 км. вуличної мережі.

Аби покращити безпеку руху в генплані передбачена організація транспортних розв’язок. Олексій Шаповалов говорить, що кожна розв’язка – це великі кошти, тому проєктувальники вирішили залишити 4 розв’язки. Згідно з генпланом транспортні розв’язку побудують на перетині таких вулиць:

У генплані передбачена організація транспортних розв’язок

Також генплан зачепив рух тролейбусів та автобусів. Експерти запропонували облаштувати лінію руху тролейбусів по вул. Симона Петлюри. Також пропонують облаштувати автобусні маршрути по Київському-Харківському шосе та вул. Героїв АТО. Але будувати нове тролейбусне депо не планують, адже вважають, що для обслуговування транспорту вистачить уже збудованого.

Для автобусів облаштують приблизно 60 км. спеціальної лінії та хочуть побудувати автостанцію 3 класу на півдні міста. Також у генплані визначили нові місця для розміщення АЗС та СТО для обслуговування всього автотранспорту міста. Попри це, архітектор Олександр Панков каже, що з боку розв’язання транспортних проблем Полтави новий генплан взагалі не вирішує ряд питань:

«В новому генеральному плані передбачається змінити напрямок проєктної магістральної вул. Лазурної з виходом через мікрорайон Артскладів на вул. Остапа Вишні. Це неможливо буде зробити через дуже вузьке місце між ТРК “Конкорд” та 9-поверховим житловим будинком. Також не реалістичним є рішення по будівництву магістралей загальноміського та районного значення по житловим вулицям Патріарха Мстислава, Шведська Могила з виходом по шляхопроводу на Спартака, Монастирська, Нижньофабрикантська, Панаса Мирного і так далі»

Інженерна інфраструктура міста

До цієї категорії входить:

  • водопостачання;
  • електропостачання;
  • газопостачання;
  • теплопостачання;
  • каналізація.

Наразі в Полтаві використовуються 5 ділянок водозаборів. Але за словами головної інженерки проєкту Людмили Безкоровайної, потрібно виконати реконструкцію системи водопостачання. Також необхідно побудувати систему водопостачання на нові ділянки забудов.

Що стосується електропостачання, то головною головна підстанція міста має живлення на напрузі 330 кіловольтів. Електроенергію розподіляють на напрузі 110 кіловольтів. Але для надійного електропостачання існуючих та нових споживачів планується побудувати 4 підстанції – Південна, Левада, Половки та Яківці.

Газопостачання здійснюють 7 газорозподільних станцій, які знаходяться за межами міста. Планується побудувати близько 8 газонаповнюючих пунктів та 10 км. системи газопостачання середнього тиску.

Для забезпечення теплопостачання в місті є 2 системи. Перша – централізована із 79 опалювальними котельнями міста. Друга – децентралізована, яка належить мешканцям садибної забудови, що мають власні теплотехнічні установки.

Розробники генплану пропонують побудувати 3 котельні та 9 км. теплових мереж для мешканців нових ділянок. Теплопостачання для нових об’єктів буде здійснюватися в межах уже функціонуючих котелень. Але для нових об’єктів, що розташовані поза межами старих котелень, планують збудувати модульні блочні котельні.

Оскільки на котельнях використовується обладнання з низьким ККД була пропозиція замінити обладнання на більш енергоефективне.

Щодо каналізації. У Полтаві діє роздільна система. Тобто здійснюється відведення стічних вод за 2 басейнами каналізування. Із західної частини міста стічні води стічні води відводяться на очисні споруди через самопливну напірну мережу. Зі східної частини міста каналізаційні води відводяться на Затуринську ділянку очисних споруд. Обидві станції потребують реконструкції. Також генпланом пропонується будівництво приблизно 100 км. нової дощової каналізації з відведенням стоків на очисні споруди.

Розробники проєкту пропонують закрити Макухівське сміттєзвалище, яке не відповідає санітарно-екологічним нормам. Частина звалища, а саме 10 га вже рекультивовано.

«Є проблеми з існуючим звалищем, яке не відповідає санітарно-екологічним нормам. Необхідне будівництво сучасного комплексу, підприємства відповідно до стратегії поводження з побутовими відходами, яка діє в Полтавського області. Передбачене будівництво субрегіонального підприємства, яке доцільно розташувати за межами міста. Але є проблема з визначенням його місцезнаходження. Потрібно розробити схему санітарного очищення області або субрегіону», – сказала головна інженерка проєкту Людмила Безкоровайна.

Висновок

Під час громадських обговорень генплану деяких мешканців зміни не задовольнили, а деяких – навпаки. Протягом 5 років (саме раз на 5 років ухвалюють зміни до генплану) можна чекати будівництво 4 дошкільних закладів та 3 шкіл у мікрорайонах «Артсклади», 57-мікрорайон та «Левада-2». Також генплан, можливо, вирішить проблему відсутності крематорію. Отримає шанс на створення меморіальний комплекс жертв голодоморів, який розмістити без змін до генплану було неможливо. Ще один приклад змін – скасування запланованого будівництва на території військового аеродрому. Одним словом, до генерального плану є немало зауважень, але чи врахують їх побачимо вже цієї осені.

Опублікована: 7 вересня 2020


Коментарі

Від {{ com.user.name }} {{ com.user.lastname }}, {{ com.created_at }}
{{ com.content }}

Від {{ child.user.name }} {{ child.user.lastname }}, {{ child.created_at }}
{{ child.content }}



Зареєструйтесь, щоб мати можливість коментувати

Реєстрація